“Tutaj prowadzenie Cross-Country jest kompletnie niemożliwe. Przez 34 dni podróżowaliśmy błotnymi drogami o róznicy poziomów 4000 metrów zawsze na krawędzi percepcji. Najmniejszy błąd mógł mieć fatalne skutki.”

Alaska - kraina ognia: najdłuższa trasa jaką można sobie wyobrazić na Ziemii.

To jazda z krańca północy na koniec południa, wyprawa przez wszystkie
strefy od lodu Arktyki do lodu Antarktydy, przez wszystkie klimaty od arktyki do równika, przez wszystkie strefy od 80 metrów poniżej poziomu może w Drodze śmierci do 5000 metrów w Peru i Boliwii.

Przez jazdę zygzakiem przez różne kraje musieliśmy przebyć 64 kontroli celnych. Sądzę, że jest to rekord dla pojedynczej podróży.

Kobieta gniotąca i mieląca kukurydzę
między dwoma kamieniami.
Wioska została zbudowana na pływającej wyspie
na rzece Titicaa w Peru
Indianin z plemienia Txcahamei w Mato Grosso w Brazylii

Wielkie przedsięwzięcia w mniejszej skali

W 1970 roku przygody Nino Cirani zainteresowały Mebetoys, który wyprodukował Azizę w skali 1:43 wyposażając ją nie tylko w drzwi, maskę i bagażnik, które mogły być otwierane, ale również zdemowane wyposażenie. Na dachu między dodatkowym kołem zapasowym znajdował się namiot Air-Camping. Land Rover na trasę Trans-America jest wciąż pożądany przez klientów dziś i dostępny w katalogu BBurago zarówno w skali 1:43 jak i w skali 1:24.

Niemniej jednak to, co znaleźliśmy w głebi lądu pozwoliło nam napotkać niebezpieczeństwa, przekraczanie granic, utknięcie w błocie: Rzeka Titicaca, Indian Urus na ich pływających wyspach, Indian Andes w Peru, bardzo wysokich gór pokrytych lodem, ogromną ekspansję Puny w Boliwii.

Punkt przekraczania Huaitiquina w Andach pomiędzy Argentyną a Chile na wysokości 4350m nad poziomem morza Granica między Chile a Argentyną
w Andach na wysokości 4300m.n.p.m.
Nino Cirani - Andy.
Tłumaczenie: Kamil